Waarom Freytag?

De vijf stappen van Freytag klinken best logisch toch? Het had nog simpeler gekund door bijvoorbeeld te kiezen voor de ‘3-story-structure’ waarbij je alleen een incident, climax en resolve hebt. Of we hadden het verhaal twee keer zo complex kunnen maken door uit te gaan van de ‘12 steps of a Hero’s Journey’. Dus waarom hebben we voor Freytag gekozen en niet voor een van de andere theorieën? Heel simpel. De vijf stappen in de piramide zijn een mooi uitgangspunt voor het koppelen van de vijf loopbaancompetenties. Aangezien in Nederland zo’n beetje iedere school werkt met die competenties, leek het ons prettig om die competenties ook hier in te bakken. De loopbaancompetenties zijn:

  • Kwaliteitenreflectie (wat kan je doen, wat zijn je talenten en hoe benut je die?)
  • Motievenreflectie (Wat wil je en welke normen, waarden en doelen zijn voor jou heel belangrijk?)
  • Werkexploratie (Hoe werkt de wereld van werk, wat valt er te kiezen en hoe passen die keuzes in jouw wensenlijstje?)
  • Loopbaansturing (Hoe navigeer je in jouw loopbaan, hoe reflecteer je, waarop baseer je keuzes en wanneer schakel je hulp in?)
  • Netwerken (Hoe bouw je een professioneel netwerk, hoe vind je de balans tussen geven en nemen in je netwerk en hoe kan jouw netwerk je carrière vooruit helpen?)

 

Deze loopbaancompetenties hebben we gekoppeld aan de piramide van Freytag.

Zo leert de leerling niet alleen een stap terug te doen en van een afstand naar zijn of haar loopbaan te kijken, de leerling doet tegelijkertijd allerlei vaardigheden op die hem of haar in werk en school verder gaan helpen. Zodra de leerling weet wat voor hem of haar echt belangrijk is, welke eigenschappen de leerling een held toedicht, wat zijn of haar definitie van avontuur is of wat de basisbenodigdheden zijn voor geluk, maakt het zijn of haar leven beter. Het wordt makkelijker om besluiten te nemen. Een vakantiebestemming te kiezen. Te beslissen of een tussenjaar of sabbatical voor de leerling de juiste weg is. Of dat zijn of haar ultieme uitdaging bestaat uit het voor jezelf beginnen. Met elke stap die de leerling in de piramide zet, doe hij of zij loopbaanvaardigheden op en leer de leerling  meer over zichzelf.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten